
Comunicarea evenimentelor va cuprinde cel puțin următoarele informații, conform modelului de Protecția Muncii prevăzut în anexa nr. 13: (din HG 1425/2006)
a) denumirea/numele angajatorului la care s-a produs accidentul și, daca este cazul, denumirea/numele angajatorului la care este/a fost angajat accidentatul;
b) sediul/adresa și numarul de telefon ale angajatorului;
c) locul unde s-a produs evenimentul;
d) data și ora la care s-a produs evenimentul/data și ora la care a decedat accidentatul;
e) numele și prenumele victimei;
f) datele personale ale victimei: vârsta, starea civilă, copii în întreținere, alte persoane în întreținere, ocupația, vechimea în ocupație și la locul de muncă;
g) împrejurarile care se cunosc și cauzele prezumtive;
h) consecințele accidentului;
i) numele și functia persoanei care comunică evenimentul;
j) data comunicării;
k) unitatea sanitară cu paturi la care a fost internat accidentatul.
Cercetarea evenimentelor se va finaliza cu întocmirea unui dosar, care va cuprinde:
a) opisul actelor aflate în dosar;
b) procesul-verbal de cercetare;
c) nota de constatare la fața locului, încheiată imediat după producerea evenimentului de către inspectorul de muncă, în cazul evenimentelor care se cercetează de catre inspectoratul teritorial de munca/Inspecția Muncii, conform competențelor, sau de către lucrătorul desemnat/serviciul intern de prevenire și protecție, iar în absența acestora, de serviciul extern de prevenire și protecție, în cazul evenimentelor a căror cercetare intră în competența angajatorului, și semnată de către angajator, care va cuprinde precizari referitoare la poziția victimei, existența sau inexistența echipamentului individual de protecție, starea echipamentelor de muncă, modul în care funcționau dispozitivele de protecție, închiderea fișei de instruire individuală prin barare și semnatura, ridicarea de documente sau prelevarea de probe și orice alte indicii care pot clarifica toate cauzele și împrejurările producerii evenimentului;
c1) nota de constatare la fața locului, întocmită de alte organe de cercetare abilitate și încheiată în prezența și cu participarea reprezentanților inspectoratului teritorial de munca, care reprezinta piesă la dosar și înlocuiește nota prevazuta la lit. c). Nota de constatare nu se va întocmi în situațiile în care se menține o stare de pericol grav și iminent de accidentare, care nu permite accesul inspectorilor de muncă la locul evenimentului, argumentându-se acest fapt;
d) schite și fotografii referitoare la eveniment;
e) declarațiile accidentaților, în cazul evenimentului urmat de incapacitate temporară de muncă sau de invaliditate;
f) declarațiile martorilor și ale oricăror persoane care pot contribui la elucidarea împrejurărilor și a cauzelor reale ale producerii evenimentului;
g) copii ale actelor și documentelor necesare pentru elucidarea împrejurărilor și a cauzelor reale ale evenimentului;
h) copii ale certificatului constatator sau oricăror alte autorizații în baza cărora angajatorul își desfașoară activitatea;
i) copii ale fișei de identificare a factorilor de risc profesional și ale fișei de aptitudine, întocmite potrivit prevederilor legale;
j) copii ale contractelor individuale de muncă ale victimelor;
k) copii ale fișelor de instruire individuală în domeniul securitații și sanatății în muncă ale victimelor; în caz de deces aceste fișe se vor anexa în original;
l) concluziile raportului de constatare medico-legală, în cazul accidentului mortal;
m) copie a hotarârii judecatorești prin care se declară decesul, în cazul persoanelor date dispărute;
n) copie a certificatelor de concediu medical, în cazul accidentului urmat de incapacitate temporară de muncă;
o) copie a deciziei de încadrare într-un grad de invaliditate, în cazul accidentului urmat de invaliditate;
p) copii ale actelor/documentelor emise/completate de unitățile sanitare care au acordat asistență medicală victimelor, inclusiv asistență medicală de urgență, din care să rezulte data și ora când accidentatul s-a prezentat pentru consultație, precum și diagnosticul.
q) copie a procesului-verbal de cercetare la fața locului, încheiat de serviciile poliției rutiere, în cazul accidentelor de circulație pe drumurile publice.
Dosarul va mai cuprinde, dupa caz, orice alte acte și documente necesare pentru a determina caracterul accidentului, cum ar fi:
a) copie a autorizației, în cazul în care victima desfășura o activitate care necesită autorizare;
b) copie a diplomei, adeverinței sau certificatului de calificare a victimei;
c) acte de expertiză tehnică, întocmite cu ocazia cercetării evenimentului;
d) acte doveditoare, emise de organe autorizate, din care să se poata stabili locul, data și ora producerii evenimentului sau să se poata justifica prezența victimei la locul, ora și data producerii evenimentului;
e) documente din care sa rezulte că accidentatul îndeplinea îndatoriri de serviciu;
f) corespondența cu alte instituții/unități în vederea obținerii actelor solicitate;
g) adresele de prelungire a termenelor de cercetare, în conformitate cu art. 120 alin. (2) și (4);
h) actul medical emis de unitatea sanitară care a acordat asistență medicală de urgență, din care să rezulte diagnosticul la internare și/sau externare;
i) procesul-verbal încheiat dupa producerea evenimentului, în condițiile prevăzute la art. 111;
j) formularul pentru înregistrarea accidentului de muncă, denumit în continuare FIAM, aprobat prin ordin al ministrului Muncii, Solidaritații Sociale și Familiei.
Dosarul de cercetare va fi înaintat pentru verificare și avizare Inspectoratului Teritorial de Muncă pe raza căruia a avut loc evenimentul. Inspectoratul avizează dosarul sau îl restituie pentru completare.
Toate evenimentele se înregistrează în registrele unice de evidență. (HG 1425/2006 art. 141)
Fiecare eveniment va fi urmat de către un control al inspectorilor de muncă. Sunt rare cazurile în care nu se aplică nici o amendă. Prin urmare este bine a se lua toate măsurile pentru evitarea acestor evenimente.
În prima jumătate a anului 2013 am finalizat 3 dosare de accidente de muncă, evenimente prin care au trecut angajați ai clienților noștri. Societatea noastră asigură toate aceste servicii de Protecția Muncii în contul asistenței lunare. Dacă doriți o ofertă, vă rugăm să ne contactați.